Upozornění Policie ČR o podvodných telefonátech zneužívající důvěry seniorů k vylákání finanční hotovosti.

16.12.2021 14:02

Podvodníci útočí pod legendou falešného vnuka

Seniory mohou účinně ochránit také jejich děti, vnoučata a ostatní příbuzní

KRAJ VYSOČINA – Kriminalisté na Vysočině prověřují několik případů velice závažného podvodného jednání, jehož obětí se stali senioři, kteří kvůli své důvěřivosti přišli o značné finanční prostředky. Podvodníci na seniory útočí telefonicky a využívají k tomu legendy falešného vnuka případně jiné blízké osoby.

Telefonáty se týkají seniorů, kteří používají pevnou telefonní linku. Skutečnosti, že senioři vymyšleným příběhům podvodníků většinou uvěří, nahrává bohužel současná doba, kdy kvůli pandemické situaci dochází k výraznému omezení sociálních kontaktů, a to i v rámci rodiny.

Jen v průběhu včerejšího dne se pokusili podvodníci tímto způsobem zaútočit na dvě seniorky v Jihlavě, naštěstí obě ženy o své peníze nepřišly – jedna podvodníkům nevěřila a druhou na možný podvod upozornili v bankovním ústavu, kde chtěla podvodníkům převést požadované peníze na jejich účet. Podvodníci se snažili po každé ze seniorek vylákat - naštěstí neúspěšně - částku 300 000 korun.

V době mimořádných opatření souvisejících s onemocněním Covid-19 děti tak často nenavštěvují své rodiče či prarodiče, a to může mít za následek pocit osamělosti a nepotřebnosti. A právě to vše nahrává podvodníkům, kteří navíc spoléhají na to, že senior v radosti z kontaktu, byť jen telefonického, svého příbuzného hůře pozná po hlase a že mu bude chtít okamžitě pomoci, aniž by si důkladně ověřil sdělené informace. Scénář podvodu pod legendou falešného vnuka nebo falešného syna bývá ve všech případech útoků velice podobný. Senior je často hovorem natolik překvapen, že v rámci hovoru pachateli sám sdělí skutečné jméno svého vnuka, čímž pachateli výrazně usnadňuje jeho podvodný úmysl.

V posledních dnech se ale podvodníci uchylují k mnohem závažnějšímu jednání, kdy seniorovi zavolá jménem vnuka například ošetřující lékař z nemocnice s tím, že vnuk se při nehodě zranil v obličeji, má sešitou tvář, překousnutý jazyk, a proto nemůže dobře mluvit. Seniorovi může také zavolat falešný právník, který údajnou vnukovu dopravní nehodu řeší a požaduje peníze na mimosoudní vyrovnání. Každá tato nevyžádaná telefonická komunikace může mít pro seniora nedozírné následky, že přijde o našetřené peníze. Smyšlený příběh pachatele cílí především na city seniora a využívá opravdu velice citlivá osobní témata - vnuk je v nouzi, vnuk měl dopravní nehodu, při nehodě se zranil sám a zranil také další lidi, včetně dětí, a proto nutně potřebuje finanční pomoc na úhradu způsobené škody. Všechny smyšlené příběhy mají přitom jediný cíl – vylákat ze seniora peníze.

Kriminalisté se v posledních dnech setkali s těmito smyšlenými případy:

- Podvodník sdělil seniorce, že její syn měl dopravní nehodu, při které zezadu narazil svým vozidlem do jiného vozidla, ve kterém cestoval manželský pár. Vzadu v autě sedělo malé dítě, které v důsledku autonehody utrpělo zranění. Volající uvedl, že zraněný je také její syn a kvůli natrženému jazyku špatně mluví. Po seniorce chtěl podvodník 300 000 korun na mimosoudní vypořádání s rodinou, která je nehodou poškozená. Peníze chtěl převést bezhotovostně na účet.

- Další volající podvodník se představil seniorce jako lékař, který ošetřuje jejího zraněného syna v nemocnici po autonehodě, a také požadoval zaslání částky 300 000 korun na mimosoudní vyrovnání způsobené nehodou. Po prvotním kontaktu předal telefon na údajného syna, který po nehodě špatně mluví kvůli poranění v obličeji.

- Podvodník seniorce do telefonu tvrdil, že je lékař ošetřující jejího zraněného vnuka, který leží na kapačkách a potřebuje co nejrychleji peníze na mimosoudní vyrovnání po zaviněné dopravní nehodě.

- Na pevnou telefonní linku volal neznámý muž, který se vydával za vnuka s tím, že se dostal do blíže nespecifikovaných problémů a po seniorce požadoval zapůjčení finanční hotovosti ve výši 350 000 korun. Pro peníze si měla na domluvené místo přijít vnukova známá.

 

Údajný vnuk se z určitých důvodů často nemůže osobně dostavit na místo, aby si peníze vyzvedl, proto posílá svého „kamaráda“, který na místo přijede často vozidlem taxi. Nezřídka se stává, že tento „kamarád“ následně předává peníze ještě přes dalšího prostředníka s cílem znesnadnění případné identifikace. Bohužel není výjimkou, že důvěřivý senior ve velké obavě o osud svého příbuzného peníze cizímu člověku skutečně předá. Podvodníci v poslední době požadují často také převedení peněz bezhotovostně, tedy z účtu na účet. A podvodně vylákané částky dosahují přitom i několika stovek tisíc korun.

Při páchání tohoto druhu trestné činnosti došlo v poslední době k výrazné změně v chování pachatelů. Své potenciální oběti začali kontaktovat také v noční dobu, v týdnu i o víkendech, přičemž vyžadují vydání finanční hotovosti nebo převody peněz rovněž v jakoukoliv dobu. Seniory podvodníci také navádějí k tomu, aby v případě, že nemají potřebný obnos doma, došli peníze vybrat z účtu v bance nebo aby přímo v bance zadali příkaz k jejich převodu.

Seniory mohou proti těmto typům podvodného jednání účinně ochránit především jejich nejbližší tím, že s nimi budou o tomto tématu pravidelně hovořit a budou s nimi v pravidelném kontaktu. Senior by měl získat jistotu, že jeho děti nebo vnoučata by nikdy nepožadovali finanční pomoc prostřednictvím telefonu, ale přišli nebo přijeli by v případě potřeby osobně. Jedině tak, dokážeme ochránit naše nejbližší před cílenými útoky podvodníků.

Jak se správně chovat, abychom se nestali obětí podvodníků, kteří se snaží získat naše peníze?

Pokud takový hovor přijmete, co nejrychleji jej ukončete s tím, že si všechno sami ověříte.

Po ukončení hovoru zavolejte svému skutečnému vnukovi, synovi nebo osobě, která potřebuje vaši pomoc, a sami si tak ověřte, zda vám opravdu tato osoba volala a vyžadovala od vás nějakou pomoc. Zavolejte však na telefonní číslo, které na něho máte uložené, ne na číslo, ze kterého vám bylo voláno, protože to byste se dovolali znovu stejnému podvodníkovi.

Případně se okamžitě spojte s dalším příbuzným a požádejte ho, aby všechno ověřil.

Pokud si už domluvíte předání peněz, ihned o tom informujte Policii České republiky na tísňové lince 158. Je veliká pravděpodobnost zadržení pachatele při předání peněz ze strany kriminalistů.

Nikdy nepředávejte žádné peníze cizím osobám – tedy lidem, které neznáte.

Neváhejte oznámit Policii České republiky na linku tísňového volání 158 i případy, když vás někdo připravil podvodným jednáním o peníze. V žádném případě není důvod se za to stydět.

 

Krajské ředitelství policie kraje Vysočina

oddělení tisku a prevence

mjr. JUDr. Dana Čírtková

tisková mluvčí

tel: 974 261 207

mobil: 725 375 094 e-mail: dana.cirtkova@pcr.cz

původní dopis: zde